Monday 17 December 2012

Diandra Adelle- Bab 1


Bab 1
Cahaya suam-suam suku membuatkan dirinya malas untuk membuka mata. Terasa segar dan mendamaikan apabila tidur dalam keadaan begitu. Namun kedamaian yang dirasakan beransur –ansur hilang apabila cahaya suam-suam suku tadi berganti dengan cahaya yang terik dan membahang. Apahal pulak ni. Lantas dia menggosok-gosok mata dan terus membuka matanya. Geram kerana tidak dapat meneruskan lenanya yang panjang, baru sahaja tadi dia bermimpi sedang menunggang kuda sambil ditemani putera idaman.
Apabila membuka mata, matanya terus terpandang langsir putih yang menabiri katil yang mempunyai empat tiang di sekelilingnya. Bingkas dia bangun apabila terfikir itu bukan katil yang selalu dia tidur. Dah la warna putih dari bantal, cadar sampai ke selimut. Rasanya semalam dia masih ingat dia tidur di atas katil yang bertilamkan cadar Hello Kitty kegemarannya. Mana pulak pergi Hello Kitty, kenapa cadar ni warna putih pulak?

“Aku kat  mana ni?” sambil menggaru-garu kepala sampai serabut rambutnya yang sememangnya tengah kusut masai. Baru dia perasan kelainan di situ.

“Aik, takkan yang tu pokok kot?”. Jikalau  tadi dia hanya menggosok mata ala kadar, kini dia menggosok mata sekuat hati. Betul-betul ingin memastikan keberadaannya kini.

“Oh my….”. Terus mulutnya melopong.

Dengan rasa tidak percaya, terus dia bangun dari katil yang serba putih itu. Terasa kakinya memijak rumput yang mana embunnya kian kering dek panahan matahari. Terus dia memandang pokok-pokok yang berada di sekelilingnya. Macam mana pulak dia boleh tersesat kat hutan ni. Pokok-pokok yang menghijau dan jarang-jarang daunnya itu dipandang lama. Rasa macam tak logik la pulak. Macam mana dia boleh tersesat dekat hutan rimba dengan katil sekali pulak tu. Mimpi ke ni. Di garu-garu dahinya beberapa kali.

Confiussssss!!!!!!”. Jeritnya sekuat hati. Sambil menggaru kepala sebab dah tak tahu nak buat apa. Blank sekejap. Ala-ala mamai gitu. Tak terfikir pulak dia hendak mencubit atau menampar diri sendiri, kebiasaan yang orang selalu buat untuk memastikan berada di alam realiti atau tidak.

“ Tak payah nak confius sangat.” Tiba-tiba kedengaran  suara di sebelah telinga kirinya. Terkejut bukan kepalang dia sampai terlompat kijang. Mati-mati dia ingat dia seorang sahaja yang berada di hutan belantara ni.

“Eii, nenek kebayan ke ni?. Itu pulak yang dilatahnya lantaran terkejut melihat rupa paras nenek kebayan itu yang sangatlah uzurnya.

“Banyak la kau punya nenek kebayan. Get up now!!!!”.

“Aik, kenapa dengan nenek kebayan ni? Speaking la pulak”. Perlahan dia bercakap, takut nenek kebayan tu terasa, orang tua la katakan. Kena jaga hati.

“Bangun la mangkuk”. Kedengaran lagi suara nenek kebayan kali ini ditambah dengan satu hentakan kuat di badannya. Terasa dia melambung ke udara sebelum jatuh terhempap di atas lantai. Aduh, peritnya.

“ Bangun pun kau ea? Cepat la. Nanti lambat pulak sampai ke butik”.
Diandra yang terasa sakit pada bahagian kepalanya terus terbangun. Terus matanya yang kuyu-kuyu manja itu memandang katilnya. Cadar Hello Kitty. Kini, matanya memandang pula sekeliling bilik. Tadi rasanya dia ada dekat hutan rimba. Bila masa dia balik rumah pulak. Ditepuk-tepuk pipi berulang kali. Alahai, aku mimpi rupanya tadi. Adeh. Dengan nenek kebayan bagai.

Kelibat diandra yang baru turun untuk bersarapan di renung lama. Apalah nak jadi dengan anak tunggalnya itu. Nak kata dah habis belajar, dah lama pun dia sertai majlis konvokesyen anaknya itu. Tapi sampai sekarang anaknya masih belum bekerja tetap. Masih mahu buat apa yang di sukai. Tidak mahu serius dalam hidup betul. Bila fikir balik memang menyakitkan hati nuraninya itu tapi diandralah satu-satunya puteri dalam hidupnya. Biarlah dia berseronok dengan hidupnya dulu.

“Mari sarapan. Sini. Nanti ikut mama tinjau butik baru kita tu. Banyak dah yang diorang renovate. Nanti minggu depan dah boleh nak rasmi. Jangan asyik nak memerap je dalam bilik, mengadap lappy, tak abis-abis dengan blog misteri kamu tu. Cuba kamu tolong mama ni, kan bagus”. Panjang Puan ardine berleter pada anak daranya yang seorang itu. Susah betul kalau nak mengejutkan anaknya dari tidur. Macam-macam yang dia kena buat.

“Mama, andra bukan buat bodoh je kat bilik tu. Tapi andra blogger yang terkenal tau. Tak kan ma tak tahu yang  dengan berberlogging ni pun satu pekerjaan. Lagipun ma, follower andra nak tahu fasal tempat yang kita baru pindah ni. Andra dah cakap kat diorang yang tempat ni penuh dengan misteri la Ma. Sebab tu andra sibuk melayan pertanyaan diorang Ma”. Diandra mula berhujah. Alah, cakap la apa pun kalau dah kaki internet tu, macam-macam la alasannya. Anak-anak zaman sekarang ni memang macam tu.

“Ye la tu, ada saja kan alasan kamu tu. Memang mama kalah la kalau berdebat dengan kamu ni”.Tergeleng-geleng kepala Puan ardine dengan gelagat anaknya tu. Benarlah, dialah racun, dialah penawar dalam hidup Puan ardine, diandra si kaki blogger. Tapi apa yang di katakan anaknya itu agak betul. Memang tempat yang baru dipilihnya ini, rasa lain macam sedikit. Tetapi nak buat macam mana nilai hartanah di sini agak berpatutan, sebab itulah tempat ini menjadi pilihan.

Biarpun deretan kedai – kedai di kawasan pekan agak pelik di sebabkan reka bentuk dan suasana persekitarannya, tetapi inilah yang menjadi daya tarikan pelancong. Dan yang pastinya butik miliknya yang bakal beroperasi di sini pasti akan mendapat tempiasnya. Kunjungan pelancong yang tak henti-henti.  Moga-moga cawangan butiknya yang ke sepuluh ini pun akan mendapat keuntungan berlipat kali ganda.  Kesembilan cawangan butiknya berada di kota metropolitan, sebab itulah dia memilih kawasan yang semacam kaya dengan alam semula jadi, dan juga budaya yang tersendiri. Nak beralih angin kata orang. Dan disebabkan itu jugalah dia dan anaknya itu berpindah terus di sini, untuk memberi sepenuh perhatian pada butik yang bakal beroperasi.

“Mama,mama…where are you? Dah sampai kutub utara ke?” Panggil diandara tiba-tiba. Punya la dia ralit bercerita mengenai  blognya itu kepada mamanya, tetapi tidak mendapat respon. Apahal pulak mama aku ni.

“What? “Puan ardine dah terpinga-pinga, terkejut barangkali kerana di sergah oleh anaknya.

“See. Mama tak dengar pun andra cerita kan. Mama dok mengelamun pulak. Kenapa mama? Dah ada rasa aura misteri ke kat banglo ni ke mama. Andra rasa kan…”

“Sudahlah andra. Jangan nak mengarut. Jom kita pergi butik sekarang."Terus Puan ardine memintas percakapan anaknya itu sambil berlalu keluar dari rumah. Dan diandra terus mengekor mamanya dengan muka tak puas hati. Sambil itu dia tertoleh-toleh ke belakang mengintai setiap pelosok isi banglo itu. Kebiasaan yang dia akan buat sejak seminggu yang lalu, dalam erti kata lain sejak berpindah ke situ, iaitu merenung setiap inci banglo yang didiaminya, mana la tahu, kot -kot ternampak sesuatu yang aneh atau misteri, boleh la bergosip kat blog nanti.

No comments:

Post a Comment