Sunday 30 December 2012

Diandra Adelle - Bab 3


Sebulan yang lalu……..

“Tears City?”. Diandra sudah mengerutkan dahi.

“Yes”.

“ Tapi, perlu ke?”.Diandra sudah tak puas hati.

“Absolutely yes. Sayang, you will love the city. Believe me”. Puan Ardine masih memujuk.

“Tapi Ma, takkan nak tinggalkan Relv macam tu je. Dulu masa mama bukak cawangan yang lain tak perlu pindah pun”. Diandra makin tak puas hati bila memikirkan dia akan meninggalkan tempat yang di huninya selama 22 tahun. Relv City adalah bandar termoden dan canggih serta mempunyai bilangan penduduk yang padat. Semuanya ada di sini. Kenapa perlu pindah pulak. Dah la tak pernah dengar pun Tears City ni.

“ Andra, this is my final decision. Lagipun, tempat tu amatlah menarik dan sangat cantik. Even though mama baru pergi tengok sekali, tapi tempat tu memang amazing.  Andra pasti kagum melihat Tears Fountain. Lagipun tempat ni penuh dengan mitos dan lagenda. Dan ada kepercayaan air dari Tears  Fountain ni mampu mengubati penyakit yang tipis kemungkinan untuk sembuh.

“Tears Fountain ?”.

“Yupp. Air pancutan yang wujud sejak jutaan tahun yang terdahulu. Kalau ikut cerita orang kat situ, setiap 30 Disember, Tears Fountain akan menjadi tumpuan ramai  sebab pada malam tu sahaja, air pancutan tu akan lain sedikit warna dia, bersinar-sinar macam permata. Macam ada glitter gitu. Like a magis. Memang cantik”. Puan Ardine tiba-tiba bercerita untuk menarik perhatian anaknya.

“Ye ke? Entah-entah diorang edit tak mama”. Diandra masih ragu-ragu walaupun separuh hatinya macam nak setuju je ikut Mamanya berpindah.

“ Banyak la kamu punya edit. Tak lah. Memang semula jadi. Para saintis pun pelik. Kamu nak ikut tak ni?. Tak salah kan kita beralih angin ke tempat yang kaya dengan semula jadi”.

 “ Ye la, ye la. Andra ikut”. Kesian pulak melihat Mamanya yang bersungguh-sungguh memujuk tu. Ikutkan je lah.

“I know you’ll agree. Nah baca pamphlet ni. Ni je yang sempat mama sambar masa pergi hari tu”. Lantas Puan Ardine menyerahkan pamphlet yang menerangkan dengan lebih lanjut mengenai Tears City. Biarlah anaknya tahu mengenai tempat yang bakal mereka huni nanti.

“Andra..hey…”. Panggilan Erine mengembalikan Diandra ke alam nyata. Rupanya dari tadi dia mengelamun mengingatkan cerita Tears Fountain.

“Ehh..sorry. Terberangan pulak. Apa ek yang awak cakap tadi?”. Diandra dah serba-salah.

“haha”. Erine dah tergelak. Punya la dia bercerita rupanya satu pun tak di dengar oleh Diandra. Patutlah masa dia tanya tadi Diandra langsung tidak memberikan respon.

“Macam ni. Mesti Andra dah tahu fasal Tears Fountain kan? Dah pergi tengok dengan dekat”. Terus Erine bertanya.

“Belum lagi. Sejak datang ni, sibuk sikit kemas rumah. Tapi as I know, Tears City ni dapat nama dari Tears Fountain kan.  Tapi saya tak tahu la pulak setiap blok yang di bangunkan di sini membentuk tears. Amazing la dia punya arkitek. Hari tu masa saya baca, tak ada tulis la pulak fasal benda ni”. Diandra mula bercerita.

“Semua orang yang datang sini sebab Tears Fountain je. Nampak je depan mata, confirm tak tanya benda lain dah. Sebab tu saya pelik bila awak perasan macam ada bentuk yang mewakili setiap blok di sini. Kalau awak nak tahu Tears Fountain ni pun ada rahsia yang tersendiri tau.

“Rahsia apa?”. Mata Diandra dah bersinar. Dia memang suka korek rahsia. Excited pulak dia.
Erine yang baru hendak bersuara terus terhenti. Deringan dari telefon bimbit Diandra mencuri tumpuannya. Tersenyum dia apabila Diandra dah mengeluh semacam.

“Ya, Ma. Nanti Diandra datang. Nak balik dah ke?. Oh, nak ajak makan. Sekali ngan  pak cik Mikael?. Tak nak la Ma. Tak pe, Ma pergi dulu. Andra pun tengah makan ni. Nanti la jumpa Ma. Nanti Andra call lain ea. Bye”. Terus telefon di simpan. Matanya pula terus menghala ke arah Erine.

“Eh, tak pe ke Erine dok bersembang dengan saya ni”.

“Its okay la. Lagipun tak ramai orang pun. Seronok bersembang dengan Andra ni. Hihi”. Tersenyum Erine apabila melihat Diandra yang macam kembang semacam je dengan pujiannya itu.

“Eh, sambung la balik fasal rahsia Tears Fountain tu”. Diandra dah tak sabar-sabar.

“Boleh. Tapi tadi awak nak ke Antique Hut kan. I think kat sana you akan lebih berpuas hati tentang penerangan tu”. Jawapan Erine membuatkan Diandra mengerutkan dahi. Tak nak cerita la pulak. Tapi, ala. Macam mana boleh lupa pulak ni nak pergi tempat tu.

“Lupa la. Kalau macam tu saya nak pergi dulu la. Kena bayar kat kaunter tu ea?

“untuk kali ini, saya belanja dulu. Nanti datang la lagi, tapi time saya tu charge la.haha.”

“oh ya ke. Thanks’. Pergi dulu”. Bingkas Diandra bangun, sambil itu sempat lagi dia menyisip Apple Juice buat kali terakhir. Dia ingin segera menuju ke Antique Hut.

Kedai yang ingin di tuju sudah di depan mata. Patutlah dia tidak perasan apa nama kedai tu, punyalah kecil signboardnya. Sebesar kertas A4. Apalah tauke kedai ni, kedekut. Dalam sibuk membebel sendirian, pintu tiba-tiba terbuka. Terkejut dia. Kelihatan seorang lelaki pertengahan usia memandangnya sambil mengerutkan dahi. Dia membuat isyarat menyuruh Diandra masuk. Sepertinya, dia memang sedang menunggu Diandra. Laju sahaja Diandra melangkah masuk. Sambil matanya melilau sekeliling melihat isi kedai itu. Antik sungguh. Antara banyak kedai yang ada di sini, kedai inilah yang paling menarik perhatiannya. Suasana yang suram dan kelam bagaikan ada aura misteri di situ. Lagilah dia suka.

“kenapa ?”. lelaki pertengahan usia bertanya. Diandra pulak teruslah berkerut dahinya.

“what do you mean, kenapa? I don’t get it.” kali ini Diandara pulak bertanya.

“Erine yang suruh kamu ke mari?”. Belum menjawab soalan, kini soalan lain pulak yang di tanya.

“Erine? Tak lah. Memang saya nak ke sini pun. Uncle kenal Erine?”. Entah kenapa dia bertanya soalan tu, dah nama satu pekan pun, mesti la kenal,tanya lagi. Jawab jelah pak cik. Diandra mengutuk diri.

“Selalu yang datang sini, katanya Erine yang cadangkan. Mana la tahu kamu ni kawan Erine. Anak saudara saya tu memang macam tu. Dia ingat kedai ni tak laku agaknya.” Panjang pulak pak cik tu membebel.
“Oh, saya Hendry”. Kini lelaki pertengahan usia itu memperkenalkan diri.

“Hai Uncle, saya Diandra. Tak sangka pulak Erine tu anak saudara Uncle”. Ujar Diandra ramah. Sambil itu dia membelek-belek pasu antik di atas meja. Sangatlah antiknya sampai boleh nampak rekahan yang di mamah usia. Entah berapa ratus tahun la usia pasu ni.

“kamu, ada saudara mara di sini?”. Tiba Uncle Hendry bertanya.

“Kenapa tanya macam tu, lagi pun saya baru kat sini, baru pindah dengan mama. Butik dekat blok paling hujung tu mama punya”. Ringkas Diandra menerangkan.

“Bukannya apa. Uncle macam pernah nampak iras wajah kamu ni. Sekejap”. Uncle Hendry terus menghilangkan diri ke belakang sebelum kembali dengan sebuah buku. Di belek-belek buku itu. Sampailah jari terhenti pada satu muka surat. Di pandang wajah Diandra sekejap, kemudian beralih ke buku itu pula. Berulang kali dia melakukan perkara yang sama. Selepas itu baru dia terangguk-angguk.

“Cuba kamu lihat ni”. Di beri buku itu kepada Diandra.

“Siapa ni? Kenapa muka dia macam nak sama je dengan saya?.” Laju Diandra bertanya apabila mengenal pasti muka yang berada di dalam buku itu persis dirinya walaupun ia hanya lakaran.

“Puteri Adelle”. Hanya jawapan itu yang diberikan oleh Uncle Hendry.

“Ok. Tapi Puteri Adelle ni siapa? Kenapa dia ada dalam buku ni”. Pelik juga dia. Tak sangka ada juga orang yang seiras dengan dia. Di belek muka depan buku itu. Fate.

“Saya nak buku ni. Berapa harganya?” terus di bertanya kepada Uncle Hendry. Entah kenapa, selepas dia melihat tajuk buku itu, serasa dia ingin memilikinya. Betul-betul mahu.

“Ambil je lah. Saya bagi free. Tapi jangan tanya saya siapa Puteri Adelle ni. Baca sendiri dalam buku tu”. Tadi Erine belanja dia makan, kini Uncle Hendry pulak kata tak payah bayar. Memang orang-orang kat sini pemurah la. I loike.

“Kalau macam tu, saya balik dulu la. Nanti mama cari pulak. Have a nice day Uncle”. Sambil membuka pintu, Diandra melambai-melambai Uncle Hendry. Gembira dia hari ini, asyik dapat benda free je. Nampaknya dia dah mula sukakan Tears City. Walaupun dia masih belum tahu mengenai cerita sebenar di sebalik  kewujudan Fountain Tears. Walaupun masih tertanya-tanya siapa Puteri Adelle tapi tak kisah la. Dia dah dapat buku tu. Macam menarik. Tu yang dia excited lebih.

No comments:

Post a Comment